Träningskläder

Träningskläder

Egentligen kan man utöva den allra mesta träningen i vilka kläder som helst men visst är det en kick att få klä sig fint även vid träning och det är också många gånger behagligare att ha anpassade kläder för att få rätt stöd, undvika nötande sömmar och att faktiskt inte skada sig i onödan. 

Beroende på om du tränar inomhus eller utomhus kan kläderna få en större betydelse samt vid olika årstider. Vintertid och utomhus så vill man gärna ha plagg som är värmande men ändå leder bort fukten. Sommartid och inomhus kan man komma undan med en enklare t-shirt och mjuka byxor. Under sommaren är det även skönt med kläder som inte sitter för tight eftersom det ofta gör att man blir för varm och svettig. Sen har även materialet betydelse, bomull är sällan en bra ide då bomullsfibrer inte andas utan stänger inne din svett.

Ofta blir det så att man inom en sport använder sig av liknande kläder för att det har testats av andra redan och fungerar. Löpare har ofta tights och funktionströjor och jackor och populärt hos löpare är så kallade kompressionskläder. En del kampsporter har sina specifika dräkter för att ofta behöver de vara extra tåliga och klara av att slitas i. De som utövar yoga vill gärna ha mjuka sköna lediga kläder och stora vida byxor som gör att de fritt kan utöva positioner utan att kläderna stramar.

En del klädesplagg har också en skyddande funktion. Till exempel kompressionskläder är utformade så att de sitter tightare åt kring specifika muskelgrupper så att de får mer stöd och bli mer uthålliga och orka mera samt så förhindrar de muskelbristningar. För en kvinna så är även rätt sorts BH vid idrottsutövande mycket viktigt, som vi i en tidigare artikel skrivit om så finns det en hel del olika BH-ar beroende på vilken sorts sport det är och hur mycket stöd man behöver. Och att inte ha rätt stöd kan skada nacke, axlar och rygg. Att även använda sig utav kläder med insydda reflexer är en billig livförsäkring när du tränar utomhus.

Att ha bra sockar kanske kan låta banalt men har du någon gång fått ett ordentligt skavsår så vet du hur besvärande det kan vara och kan hindra dig under många veckor att utöva din träning. Så välj sockar som inte har sömmar som skaver och som inte är av bomull eftersom de glider och rullar lätt ihop sig i veck som kan orsaka skavsår.